mandag 30. mai 2016

Egenvurdering av trykk og foto 2015-16

Foto
Da jeg begynte med trykk og foto kunne jeg ingenting om hvordan man bruker et kamera, og heller ikke noe spesielt om redigering. I løpet av dette året har jeg lært veldig masse! Jeg har lært om blant annet ISO, eksponeringstid, f-stopp og det gyldne snitt og komposisjoner. I løpet av året har jeg også lært å være mer kreativ når jeg tar bilder, å være selvstendig og trygg på bildene jeg tar.
Photoshop og InDesign har jeg fått muligheten til å lære meg å bruke. Photoshop er det jeg har brukt mest og der jeg har lært meg hvordan jeg kan redigere gode bilder.
I dette faget er det stadig nye utfordringer. Personlig synes jeg har fått masse utfordringer. Noen er større enn andre, men jeg har alltid hatt nye utfordringer som hjulpet meg til å bli bedre. 

Blogging 
Bloggingen er en stor del av faget, i og med at der er her vi publiserer alt vi gjør gjennom hele skoleåret. Dette synes jeg har vært en veldig bra måte å gjøre det på. Her kan man gå inn og redigere ting om og om igjen, noe som er veldig greit! Det er veldig greit å ha en blogg, for da kan man gå inn og se på tingene man har jobbet med tidligere. Her kan man jo gå inn og se på utviklingen sin, og andres. På slutten av skoleåret får man på en måte en tidslinje man kan gå inn å se på, og dette er veldig koselig!

Arbeidsmetoder 
De arbeidsmetodene vi har brukt i tykk og foto er selvstendig arbeid og gruppearbeid. Dette har fungert veldig fint for dette faget. Jeg synes det er veldig bra at vi først har fått litt teori om det vi skal holde på med hver uke, og hva slags fototeknikker vi skal lære. Etter det har vi alltid fått lov til å prøve oss frem med det nye vi skal lære. Dette synes jeg er kjempebra! Det at vi har fått så masse tid til å prøve oss frem med kameraene og gjøre feil. 

Egen innsats og beste oppgaven 
Personlig synes jeg at jeg har gjort en veldig god innsats i dette faget. Trykk og foto er et veldig gøy fag, og dette har gjort at jeg har hatt veldig lyst til å jobbe hardt å gjøre det bra.
Det er veldig vanskelig å velge den beste oppgaven i og med at jeg har lært veldig masse fra hver av oppgavene vi har fått i hele år. Men de som skiller seg ut er fordypningsoppgaven og grafikken. Jeg likte veldig godt fordypningsoppgaven for jeg utfordret meg selv på en ubevisst måte. Oppgaven gikk jo også ut på at man selv kunne velge tema, og da står man veldig fritt.
Grafikk oppgaven likte jeg veldig godt for vi fikk prøvd oss på noe helt nytt. Hele prosessen var veldig spennende, og lærerik. Vi lærte å skjære ut et bilde i en linoplate, og trykke det med forskjellige farger. Dette var veldig spennende! Under denne oppgaven var klassen delt i to, noe som også gjorde ting lettere i og med at vi brukte stor plass.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar