onsdag 18. mai 2016

Tentamen

I dag fikk jeg som oppgave å gå ut av min komfortsone. Oppgaven gikk ut på at jeg skulle ta bilder av motiver jeg aldri ellers ser eller synes noe om, i byen. Jeg valgte derfor kun å ta bilder av ting jeg aldri hadde sett i byen før.

Bilde nr. 1

Uredigert


Redigert








































Jeg har aldri gått denne veien før, Kittelsbukt, og har dermed heller ikke sett dette stilige skiltet. Midt i skiltet er det bildet av et ansikt, noe som gjør dette skiltet så stilig. Man ser også litt forskjellige farger som kommer fram på skiltet og gir det en stilig følelse.

Da jeg redigerte bildet fremhevet jeg kontrastene og fargene i bildet. Dette fremhevet spesielt den grønne fargen på skiltet.

Bilde nr. 2

Uredigert 


Redigert






































Dette smuget fant jeg midt i Bendigsklev. Jeg går forbi her hver dag etter skolen og har ikke lagt merke til dette smuget før nå. Det er rart hva man først legger merke til når man faktisk kikker etter.
Her valgte jeg å redigere bildet i svart-hvitt for jeg følte det passet veldig bra. Deretter redigerte jeg litt på kontrastene og skyggen.

Jeg velger også å legge til en redigert versjon med farger.






































Bilde nr. 3

Uredigert 

Redigert  






































Denne lille vannkrana fant jeg midt i byen. Jeg måtte bare ta bilde av den, den var så liten og man fikk så vidt øye på den, og jeg har aldri sett den før eller noen andre små vannkraner i byen.
Jeg valgte å beskjære dette bildet litt. Dette gjorde at vannkrana kom mer i fokus og det ble ikke så mye støy i bildet. Deretter fikk jeg frem kontrastene og redigerte fargene sterkere.


Bilde nr. 4 

Uredigert

Redigert



































Dette bildet ble tatt veldig utenfor komfortsonen min, i forhold til de andre bildene. På de andre bildene kunne jeg bevege meg litt rundt, men her var jeg helt på andre siden av vannet med et dårlig objekt og veldig usikker.
Denne flotte palmen så jeg for første gang i dag, og syntes slik graffiti passet rett inn ved kaia. Jeg likte også veldig hvordan palmen ble reflektert i vannet.
Dette bildet valgte jeg å beskjære veldig mye for å få graffitien i fokus. Jeg redigerte bildet mørkere og fikk kontrastene mer frem. Jeg redigerte også fargene sterke slik at graffitien kom sterkere frem.




Egenvurdering 

Denne oppgaven var veldig utfordrende, men jeg har lært masse av den. Jeg ble satt veldig utenfor min komfortsone, og jeg synes personlig er veldig ubehagelig å gå blant mange mennesker å ta bilder. Oppgaven fikk meg til å åpne øynene litt mer. Jeg fikk oppdage ting jeg vanligvis aldri hadde lagt merke til. Jeg la også merke til at selv om oppgaven gikk ut på at jeg skulle ut av komfortsonen min, så fikk jeg ett bilde som kunne virke som at det ble tatt i komfortsonen min. Bildet (nr. 3) av vannkranen i byen ble veldig stivt og «perfekt», men da jeg tok bildet følte jeg meg aldeles ikke innenfor min komfortsone. 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar